Frid för juletid

Staden är upplyst av änglar och glitter.
Det är små tärnor bland tomtar och troll.
Det får mig att inse all potential vi besitter.
Jag ser det bland människor som springer åt alla håll.

Stressen tär, och jag svär, det finns en bättre atmosfär.
Istället för att köpa tid för pengarna, köper vi ännu en dessert.
Istället för att titta upp både här och där, så går vi runt som gevär.
Och frågar någon så mår vi bra för julen är här.

Juletid är julefrid, för vem då?
SMSar och stressar, vart ska vi gå?
Barnen samlas runt granen, hurså?
Väntar av förväntan, alla barnen små.

Och längs Hamngatan ner och uppför Avenyn,
har minst varje person två påsar och en vän.
Jag ser dem men jag tittar upp i skyn.
Förut har aldrig dignitet kostat en spänn.

Uppmärksamhet för varje evighet, vem vet, vem vet?
Det blir inte diskret att söka frihet, men en godhet.
En pepparkakssmet blir en stor förtret, för allas vår glupskhet.
En glödhet sol men en svalkande komet, blir lätt en ny modern tapet.

Juletid är julefrid, för vem då?
SMSar och stressar, vart ska vi gå?
Barnen samlas runt granen, hurså?
Väntar av förväntan, alla barnen små.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0