Alice Tegnér

Jag är mest till fullo hindusist.
Skulle aldrig får för mig att plugga till jurist.
Jag tror på så mycket mer än bara papper.
För att komma upp måste man ju gå i trapper.

Jag tror inte på Brahma men jag tror på dess kast.
Jag troddde på kärlek, men det brast.
Och nu är jag ensam med älgen och dess last.
Jag borde sopa mitt golv men jag har ingen kvast.
Jag låter skiten ligga kvar.
Då vet jag vad jag har.

Jag borde veta när, men jag vet inte var.
Jag borde vara kär, men jag får vad jag tar.

Mina skjortor passar inte längre min figur.
Och jag försöker, men kan inte skriva låtar i dur.
Jag klär mig i kläder som jag aldrig haft förut.
Och allt mer sällan vägrar jag att gå ut.

Jag är så säker i mitt hem, som Jesus i Jerusalem.
Jag talar i blissymboler,liksom mina idoler.
Jag har tappat all min smak, men har ett huvud under mitt tak.
Jag skrev en låt för dig, men jag framstod som gay.

Jag köper allt, och just nu köper jag allt jag får.
Jag skriver en spalt, men har glömt bort hur mår.

Jag trodde jag var stark, när jag provade knark.
Men sen blev jag svag, som en kvinna i Prag.
Hon bad mig prova det bruna och det gröna.
Har aldrig fattat förr men men nu känner jag det sköna.

Och alla tabletter ifrån mitt apotek.
Får mig och ta hela livet som en lek.
Och jag deffar mig tjock, och jag deffar mig ful.
För älgen har slutat ifrån rött och varnar för gul.

Jesus dog på tre dar, jag dör på en.
Jag har inga svar, mina drömmar går igen.

Jag önskar det fanns något mer än vad jag ser.
Och jag önskar att det som sker är det jag ber.
Men nu är jag borta. Någon annanstans.
jag krälar för mitt liv för en andra chans.

Jag vill inget ha. Jag vill bara ge.
jag vill bara kyssa dig, och låta allting ske.

Är det här kärlek så visa mig hur.
Jag är helt förtrollad i vilja, men i bur.
Hur ska jag kunna andas utan dig.
När jag känner kärlek, liksom Marseille.

Jag rider på älgen, genom snö och kalla kvarter.
På väg hem, men jag älskar fortfarande hur du ler,
Jag kan inte, men jag vill ha mer.
Och vad du än gör och vad du än ser.
Är du min alldeles egna Alice Tegnér.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0